GARDEROBSSKRIK

Lyckan att skapa själv
När allt snurrar för fort och det blir lite för mycket, så är skapandet och symaskinen min fristad.
Det finns inget som får mig att stänga av allt annat på samma vis.
Det är en sådan frihet att faktiskt kunna formge och designa själv.
Att skapa i textil och tyg det som nyss bara var en idé. 
(Ok, det blir väl inte alltid som en tänkt sig, men då får en justera och tänka om, så är en där så småningom om)
En tröja till 2åringen med schablontryck
 
Det är aldrig försent att lära sig
Fram tills för några år sedan hade jag nog inte rört en symaskin sedan söjden i skolan.
(Och syslöjden var ju inte förknippat med skaparglädje, tyvärr)
Men när jag väntade yngsta barnet blev jag sjukskriven och strandad hemma pågrund av en fruktansvärd foglossning.
Efter ett tag höll jag på att klättra på väggarna och behövde något att ta mig för.
Jag fick låna min mammas symaskin och började testa mig fram med små bebisplagg.
Ibörjan gick det väl si så där, men tack vare bloggar, facebookgrupper och Youtube-klipp så snappade jag upp och lärde mig mer och mer.
Det slutade med att jag sydde alla dotterns bebiskläder själv och blev förälskad i hantverket till på köpet.
Tyg och textil var min grej.
Det var så logiskt att känna och följa hur tyget rörde sig, och förstår en bara det, så går det mesta att lösa, bara en tänker till och gör det i rätt ordning. 
Att sy är som ett pussel där du både bestämmer motivet och formar bitarna själv.
Känslan när en kunde klä sin nyfödda i kläder en faktiskt gjort helt själv var obeskrivlig.
Idag syr jag det mesta från soffkuddar till kläder både till mig själv och barnen.
Yngsta i en hemsydd body. (Även nestet är hemsytt)

Alla kan sy!
Till alla er som tänker "jag önskar att jag också kunde"
JAG LOVAR ATT DU KAN, OM DU PRÖVAR!
(Och ger det lite tid)
 
Mina bästa tips för att komma igång:
- Låna en symaskin. Det funkar fint med en helt vanlig hushållsmaskin.
- Vad vill du göra? Sök på nätet så hittar du många bloggar och tutorials som instruerar och ger tips om allt från vilket tyg till vilken nål du behöver osv.
- Gå med i Facebook gruppen "Vi sytokiga".
Genom den har jag lärt mig så otroligt mycket och även blivit peppad att våga testa.
 
Lycka till!
/Johanna 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress