GARDEROBSSKRIK

DIY eget tryck på kläder
Något som verkligen retar gallfeber på mig är barnkläder. 
Om det är någon del av samhället som helt ocensurerat speglar hur långt kvar vi har att gå gällande genus och jämställdhet - så är det utan tvekan valfri klädkedjas barnavdelning.
 
Ett exempel är hur flickor aldrig kan spegla sig i superhjältar.
Superhjältar gestaltas i princip uteslutande av pojkar och män.
Och de få gånger de faktiskt gestaltas av kvinnor, så blir plötsligt karaktärna antingen sexobjekt eller små och söta.
 
Så när min 2åring ville ha en Spiderman- tröja så bestämde jag mig för att ta saken i egna händer och ge henne en tolkning av Spiderman som Spidergirl. 
 Jag började med att rita upp motivet med tuschpennor på ett vanligt papper.
Sedan kopierade jag teckningen och skrev ut på ett transfer- papper för textiltryck.
Nästa steg är att skära ut motivet och stryka fast på plagget.
 
Resultatet: Från ide till teckning och färdigt tryck på under en timma.
(Tröjan sydde jag här om dagen)
 
Det är första gången jag gör tröjtryck genom att stryka på med transferpapper och jag är överraskad över hur lätt det var och hur bra resultatet blev!
 
2åringen hoppade runt av glädje och ligger nu och sover i tröjan - så jag tror att den blev godkänd!
/Johanna 
mammatillmirakel.blogg.se

Vilken himla rolig idé! :)

Svar: Super kul, och förvånansvärt enkelt! :)
Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress