GARDEROBSSKRIK

GARDEROBSSKRIK
 
Jag älskar kläder.
Jag älskar känslan av att bära nyköpta plagg för första gången.
Jag älskar fina smycken och vackra väskor.
Jag älskar att shoppa.

För mig som för de flesta av oss, så är kläder så mycket mer än bara textil för att hålla kroppen varm.
Det är ett utryck för att säga något om vem en är och hur en vill uppfattas.
Det är liksom en del av ens identitet.
Men det där lyckoruset efter shoppingrundan följs oftast av en baksmälla med dåligt samvete.
För få saker gör mig så arg som den kultur som råder inom stora delar av kläd och modeindustrin.
Hur kvinnokroppen hela tiden sexualiseras och reduceras till ett objekt.
Hur modevärlden reproducerar normer och ideal som oftast är ouppnåeliga för majoriteten av världens alla kvinnor.
Hur människor utnyttjas i fruktansvärda arbetsvillkor för att upprätthålla massproduktionen av lågpriskläder. Och för att inte prata om miljön...
Men trots det så står jag där i klädbutiken och plockar på mig plagg efter plagg som jag varken behöver eller ens är säker på om jag verkligen vill ha.

Det gör garderoben till en plats av hatkärlek där jag vill skrika rakt ut.
Kan en älska kläder och mode med gott samvete?

Jag inser att det är dags att göra upp med mig själv och mina beteenden om det skall bli möjligt.
Därför har jag bestämt mig för att bli en del av slow fahsion-uppropet.
Det innebär att:

"Jag vill sakta ner. Jag vill ta hand om mina kläder och uppskatta bra kvalitet. Jag vill oftare välja hållbart, lokalt och second hand. Jag vill hylla den personliga stilen och jag kommer att vara stolt över varje litet steg jag tar"
(läs mer om detta fantastiska initiativ på slowfashionuppropet.se)

Jag kommer inte sluta älska kläder. Jag kommer inte sluta leta efter de där fynden och drömma om vackra plagg och ting, men jag kommer göra det på ett annat sätt.
Jag vill försöka förena mer hållbar konsumtion, skapande och engagemang med kärleken till kläder och mode.

Här kommer jagskriva om mitt försök att skapa en ny sundare relation till kläder och shopping.
Det kommer förmodligen bli en salig blandning av secondhand- fynd, egna sömnadsprojekt och funderingar kring kläder, modeindustrin och kropssideal i största allmänhet.

Jag hoppas ni vill följa och inspirera mig i min utmaning.
Jag tar mer än gärna del av era tips och tankar kring hur en blir en mer medveten konsument utan att ge upp kärleken till kläder!

/Johanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress