GARDEROBSSKRIK

Heja oretuscherade kvinnokroppar!
 
Bild från kampanjen 
 
Klädmärket Monki lanserar en helt oretuscherad underklädeskampanj där en bred representation av olika kroppar får synas!
Så jäkla befriande!!
Kroppar kommer i väldigt många, storlekar, färger och former, men det är sällan verkligehetens kvinnor får synas i marknadsföring och reklam.
Den enda typen av kropp som brukar få synas är den trådsmala, ljusa och felfria kroppen.
(Felfri efter omgångar av retuschering, det finns inte en människa som helt saknar porer och kroppshår i verkligheten.)
Det är inte konstigt att så många kvinnor och flickor har en problematisk relation till sin kropp.
Sedan vi är små så blir vi matade med bilden av ett ideal som i princip inte finns.
Ett ideal vi inte är.
Att vi är fel.
Även om det finns mycket en kan problematisera med märket Monki och ägaren HM group, så vill  jag ändå lyfta det positiva.
 
Det här ger mig hopp!
Jag tror verkligen att om sättet kvinnokroppen exponeras förändras, så kommer det också påverka hur kvinnor ser på sina egna kroppar.
Jag hoppas innerligt att detta är startskottet för en förändring och att fler märken följer efter.
Ett annat fantastiskt exempel på kroppspositiv gestaltning i reklam där olika kroppar syns är bystigt.se
Heja oretuscherade kroppar. Vi är bra som vi är.
Låt oss synas som vi är!
 
/Johanna
rememberthiis.blogg.se

Ja det var bra av dem :)

Svar: Eller hur! Mer sådant!
Johanna

knappast bra

Det är väl inte bra. Övervikt är skadligt, bättre de visar modeller som upprätthåller god hälsa och är en förebild!

Svar: Där tänker vi nog helt olika.Jag tänker att det är viktigt med representation.
Att det är så jäkla tröttsamt att den enda kroppen som "äger rätten" att representera kvinnor i reklam och media är den vita, trådsmala kvinnan - när det faktiskt inte alls är så majoriteten av världens alla kvinnor ser ut!
Jag tror också att ensidigt bara visa upp en variant av kropp som ideal (som sedan också är retuscherad) skapar betydligt mer ohälsa, då det sänder signalen "att det är det här du skall uppnå, och allt annat är inte lika bra"
Sedan att avgöra någons hälsa är nog betydligt mer komplext än att döma utifrån kroppsstorlek.
Men skall en utgå ifrån det resonemanget, så är ju majoriteten av de kroppar som visas upp i reklam ohälsosamma ändå. Men de är smalt ohälsosamma.
Men det är snarare något som vi (samhället i stort) glorifierar, snarare än problematiserar.
Tipsar också om denna artikel som jag tyckte var väldigt intressant angående fördomar om övervikt:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ska-du-inte-skuldbelagga-manniskor-med-overvikt?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20170126%3Adarfor-ska-du-inte-skuldbelagga-manniskor-med-overvikt%3Anyh
Johanna

Lisa

Hur kan man överhuvudtaget vara en förebild enbart genom sitt utseende som Knappast Bra skriver här ovan?

Bara den tanken, att en person kan vara eller är en förebild enbart på grund av hur hon ser ut säger egentligen allt om synen på kvinnor och kvinnors kroppar idag.

Hur ofta läser och hör vi om att män är förebilder enbart genom sitt utseende?

Det är egentligen lika illa oavsett om man anser att en kvinna är en förebild genom att vara smal, genom att vara "normalkurvig" eller genom att vara tjock. Eftersom själva idéen att en kvinna är en förebild bara genom se ut på ett visst sätt är sjukt sexistisk, kvinnoföraktande och sorglig överlag.

Däremot kan modeföretag i viss utsträckning vara förebilder för andra modeföretag genom att visa många olika sorters kroppar i sina reklamkampanjer. Men det är en helt annan sak.


Svar: Instämmer helt!
Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress